Buletin informativ - nr. 5

19.01.2013 18:22

 

               După mai multe amânări, în dimineaţa zilei de 27 octombrie 2012, noi, elevii din echipa proiectului „Clubul Abilităţilor de Viaţă” (realizat cu sprijinul Fundaţiei Centrul Educaţia 2000+, în cadrul proiectului Parteneriat pentru educaţie! Granturi pentru şcoli în dificultate! finanţat de Fundaţia Soros România prin programul Fondul de Urgenţă”), am plecat în excursie la Cheile Bicazului. Excursia a fost ca o răspălată pentru munca noastră din cadrul proiectului. Dacă aţi citit cele 4 buletine informative postate deja pe site-ul şcolii, poate vă amintiţi de celelalte activităţi realizate în cadrul acestui proiect: „Cine sunt EU”, „Lecţii de Viaţă”, „Nouă ne pasă”, „Revista noastră pentru timpul liber”, activităţi de diseminare.

 

              Iată obiectivele turistice vizitate pe parcursul acestei excursii:

 

a) Muzeul de Ştiinţele Naturii „Ion Borcea” – Bacău. Colecţia muzeului cuprinde circa 195 000 de piese din domeniile: ornitologie, geobotanică, paleontologie, geologie, herpetologie, entomologie, acvariu. Am vizitat sera muzeului unde se găsesc diverse specii exotice. Foarte interesantă a fost tematica expoziţiei dedicată plantei Aloe vera care cuprinde aspecte legate de istoria, clasificarea, morfologia şi structura plantei, răspândirea, cultivarea şi valoarea terapeutică, recomandări şi contraindicaţii, procesarea pentru obţinerea de produse medicinale, cosmetice şi alimentare. Ne-a plăcut şi colecţia de cactuşi. De asemenea, foarte interactivă a fost vizitarea secţiunii „Cinci simţuri-un univers” deoarece informaţiile oferite de muzeograf au fost însoţite şi de aplicaţii practice. Ne-am testat mirosul, văzul, auzul, pipăitul şi gustul, şi, bineînţeles, am aflat lucruri interasante. Ştiaţi că ochiul uman este foarte sensibil? În întuneric, ochiul uman poate vedea lumina unei lumânări de la 1,5-2 km.  Ştiaţi că cele mai mici oase din organism sunt ciocanul, nicovala şi scăriţa din urechea mijlocie? Acestea încap pe o monedă de 1 ban. Ştiaţi că celulele moarte ale pielii constituie aproape 60% din praful care se acumulează în locuinţele noastre, mediu prielnic pentru înmulţirea acarienilor? Recunoaştem, în secţiunea „Cinci simţuri-un univers”, ne-a plăcut foarte mult.

 

b) Observatorul astronomic „Victor Anestin” – Bacău. Aici am vizitat expoziţia permanentă „De la Pământ la stele” şi am asistat la o lecţie despre sistemul solar, prilej cu care am aflat lucruri interesante. Am aflat, de exemplu, cum a fost „ucisă” planeta Pluto. Pluto a fost descoperită în anul 1930 şi, până în 2006, a fost considerată a noua planetă a sistemului solar. La 24 august 2006, în urma unei rezoluţii a Uniunii Astronomice Internaţionale în care a fost schimbată definiţia termenului de planetă, Pluto a primit statutul de planetă pitică, deoarece nu a "curăţat" spaţiul cosmic din vecinătatea orbitei sale. În 2006, crema astronomiei mondiale (2500 de astronomi din 75 de ţări) întrunită la Praga a stabilit următoarea definiţie pentru planete: „corpuri cereşti care evoluează pe o orbită în jurul unei stele şi au o masă suficient de mare pentru ca propria gravitaţie să o modeleze într-o formă sferică şi să atragă toate corpurile cereşti de dimensiuni mici din apropiere curăţând astfel spaţiul din jurul orbitei lor”. Pluto nu îndeplineşte ultima condiţie. Uniunea Astronomică Internaţională a identificat oficial 5 corpuri cereşti care au primit statutul de planetă pitică: Ceres, Pluto, Haumea, Makemake şi Eris. Observatorul astronomic „Victor Anestin” şi Muzeul de Ştiinţele Naturii „Ion Borcea” fac parte din Complexul Muzeal de Ştiinţele Naturii Ion Borcea din Bacău, alături de Vivariu (unde puteţi vizita păsări exotice cântătoare şi de ornament, peşti exotici şi indigeni, porumbei de rasă, animale arboricole) şi Casa Memorială „Ion Borcea”.

 

c) Cheile Bicazului  care fac parte din Parcul Naţional Cheile Bicazului-Hăşmaş, o arie protejată, importantă din punct de vedere geomorfologic şi al biodiversităţii, dar şi peisagistic şi turistic. Cheile Bicazului au o lungime de 6 km şi se întind între Lacul Roşu şi localitatea Bicazul Ardelean. La întoarcere, am coborât pe jos o parte a cheilor, ne-a prins ploaia, dar peisajele au fost spectaculoase. Am făcut numeroase fotografii pentru că una dintre activităţile proiectului „Clubul Abilităţilor de Viaţă” este realizarea expoziţiei „Drumul dintre stânci”.

 

d) Lacul Roşu care este un lac de baraj natural format în 1837 situat la poalele Munţilor Hăşmaşul Mare, în apropiere de oraşul Gheorghieni din judeţul Harghita. Este cel mai mare lac natural montan din România. S-a format prin surparea unui flanc al Muntelui Ghilcoş. În limba germană se cheamă „Mördersee” („Lacul Ucigaşul”) deoarece - potrivit legendei - surparea de teren ar fi îngropat un păstor împreună cu turma sa de oi. Numele lacului vine de la aluviunile roşiatice aduse de Pârâul Roşu. Aici, am admirat frumuseţea peisajului, am mâncat kurtos, ne-am cumpărat suveniruri şi am fost spectatorii unui interesant „dialog” între colegul nostru Alexandru (nu spunem care dintre ei J) şi o raţă sălbatică.

 

e) Mănăstirea Pângăraţi din judeţul Neamţ, zidită în anul 1560 de către domnitorul Moldovei Alexandru Lăpuşneanu. Foarte interesantă este biserica zidită de domnul moldovean datorită existenţei a două biserici suprapuse, caz extrem de rar pe care nu-l mai regăsim decât la Biserica „Sfântul Ioan Botezătorul” din Suceava.

 

              Pe lângă vizitarea obiectivelor turistice menţionate, am dansat, ne-am costumat (în avans!!) de Halloween (cel puţin unii dintre noi), am jucat remi, table, cărţi şi mima, am filmat un joc de rol despre consecinţele negative ale consumului de alcool, am acordat diplome pentru toţi participanţii, adică pentru „cei mai buni”. Mai pe scurt, ne-am distrat. Ah! Era să uităm de filmul 7D vizionat la Mall-ul din Bacau şi de efectele speciale  pe care a trebuit să le „îndurăm” unii dintre noi!!

             Considerăm că a fost o excursie frumoasă pe care ne-o vom aminti cu drag.

—————

Înapoi


Contact

Liceul "Stefan Procopiu" - Vaslui

Str. Castanilor, nr. 3, cod postal 730 751, Vaslui

Proiectul "Clubul Abilitatilor de Viata"
lspvaslui@yahoo.com